عنوان مقاله:

پلتفرم‌های فارسی ساز یوتیوب

یوتیوب پلتفرمی رایگان برای تولید، به اشتراک گذاری و کسب درآمد از محتوای ویدیویی است. این پلتفرم با سرعت بسیاری در حال رشد است و در تاریخ خود هم با سرعت بسیاری رشد کرده است. این پلتفرم در حال حاضر طرفداران بسیاری در بین اینفلوئنسر ها دارد. این پلتفرم با تغییراتی در ایران به یوتیوب فارسی تغییر پیدا کرده است.

یوتیوب پلتفرم پیشتاز در تولید محتوای ویدیویی

در سال 2005 استیو چن اقدام به راه اندازی پلتفرمی برای اشتراک گذاری ویدیو کرد. در سال اول شروع به کار یوتیوب، این سایت مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفت. در همین یکسال اینقدر پیشرفت کرد که در 2006 گوگل یکی از غول های دنیای تکنولوژی درآن زمان و حال حاضر آن را خرید. این پلتفرم از 2006 تا به حال توسط بنیانگذاران و گوگل توانسته به پلتفرمی کامل و رشد یافته تبدیل شود. در حال حاضر ماهانه بیش از 2 میلیارد کاربر فعال دارد.

در حال حاضر نباید به فیلتر بودن یوتیوب توجه کنید. با توجه به همه گیری این شبکه اجتماعی و همینطور امکانات بسیاری که دارد باید بتوانید از آن استفاده کنید یا بهره ببرید. در این مقاله به معرفی یوتیوب و استفاده از آن یا پلتفرم های جایگزین میپردازیم.

آموزش استفاده از یوتیوب فارسی

 ممکن است با توجه به اینکه در ایران هستید کمتر با این شبکه آشنا شده باشید. پس در ابتدا نحوه استفاده از یوتیوب را با هم مرور میکنیم و بعد از آن به توضیحات بعدی میپردازیم.

شما می توانید به عنوان تولید کننده محتوا و یا بازدید کننده از بزرگترین پلتفرم تولید ویدیو استفاده کنید. پلتفرمی که در هر دقیقه 300 دقیقه ویدیو در آن بارگذاری می شود:

شما برای استفاده از یوتیوب باید حساب گوگل داشته باشید. برای ساخت حساب گوگل هم میتوانید یک جیمیل بسازید. حالا شما حساب گوگل دارید به همبن راحتی. بعد از وارد شدن به یوتیوب در قسمت ثبت نام جیمیل خودتان را وارد کنید و یا با حساب کاربری جیمیل خود به راحتی وارد شوید. حال میتوانید از تمام ویدیو های یوتیوب استفاده کنید. البته باید توجه کنید شما اکانت عادی دارید در بین ویدیو ها تبلیغات برای شما پخش می شود.

باید بدانید با توجه به هوشمند بودن یوتیوب و همچنین اتصال آن به گوگل بعد از چند روز استفاده ویدیو هایی که به شما پیشنهاد می شود بر اساس علایق شماست. با تقریب بسیار خوبی بعد از چند ماه استفاده فقط ویدیوهایی به شما نمایش داده می شود که شما به آنها علاقه دارید.

دومین کاری که شما میتوانید انجام دهید داشتن کانال عمومی برای اشتراک گذاری ویدیو است. برای این کار شما باید از تنظیمات حساب کاربریتان کانالتان را عمومی کنید. با این کار شما می توانید ویدیو های خود را به اشتراک بگذارید. پس از آن با افزایش دنبال کنندگان و بازدیدکنندگان کسب درآمد را شروع کنید. در مقاله کسب درآمد از یوتیوب به این موضوع پرداخته ایم.

اکانت پریمیوم یوتیوب

زمانی که شما بخواهید با اکانت عادی از یوتیوب استفاده کنید دچار محدودیت هایی می شوید. به طور مثال بعضی از فیلم ها را نمیتوانید ببینید. همچنین در بین تمام فیلم های پر بازدید تعداد زیادی تبلیغ برای شما پخش می شود. در ابتدای عضویت هر فرد می تواند به مدت 1 ماه از اکانت پریمیوم استفاده کند. با اکانت پریمیوم دیگر تبلیغی نمی بینید و همچنین به بیشتر فیلم های یوتیوب دسترسی دارید.

آیا میدانید تعداد زیادی از فیلم های سینمایی در یوتیوب هم پخش می شوند. شما میتوانید با پرداخت هزینه ی آن فیلم و یا خرید عضویت های مختلف یوتیوب به آنها دسترسی داشته باشید.

افراد محبوب یوتیوب فارسی

یوتیوب پر از افرادیست که روزانه در حال تولید محتوای ویدیویی هستند و آنها را به اشتراک میگذارند. شاید فارسی زبانان به نسبت افراد در کشور های دیگر کمی عقب تر باشند ولی باز هم کانال های فارسی زبان بسیار زیادی به زبان فارسی در یوتیوب وجود دارد.

دنبال هر چیزی که بگردید در یوتیوب پیدا میکنید. از شیر مرغ تا جون آدمیزاد را میتوانید توی یوتیوب پیدا کنید و در موردشان کلی ویدیو ببینید. 

  • میخوام یاد بگیرم … یوتیوب
  • میخوام فیلم ببینیم … یوتیوب
  • میخوام شعر گوش بدم … یوتیوب

روی مدرسان شریف رو زمین زده.

کانال های فارسی زبان در یوتیوب کمتر هستند. البته نا امید نشوید اینجوریام نیست که هیچی پیدا نشه. بازم کلی مطلب مفید هست.

در صورتی که به مبحث خاصی علاقه مندید میتوانید چند کانال در آن موضوع را فالو کنید. کم کم بقیه افراد را هم پیدا میکنید و تعداد زیادی کانال خوب را دارید تا از ویدیو هایشان استفاده کنید. حال میتونید کل روزهایتان را به دیدین یوتیوب و یوتیوب گردی بگذرانید.

بطور مثال باید به شما بگییم که کانال skillvid درباره آموزش کار با پلتفرم یوتیوب، طراحی و برنامه نویسی صحبت میکند و آموزش میدهد.

یا کانالی مثل peyone یک کانال موزیک است. در آن درباره آهنگ های رپ صحبت می شود و به آنها ری اکت می روند و تحلیل می شوند.

حتی برنامه فوتبال 120 که 5 شنبه ها از شبکه ورزش پخش می شود کانالی به اسم football120 دارد. باید بگوییم که در زمینه ورزشی واختصاصا فوتبال مطلب میگذارد. معمولا هم بخش های مختلف برنامه اش را که پخش می شود آنجا قرار میدهد.

بهترین کانال های یوتیوب فارسی زبان

یکی از برترین کانال یوتیوب که با لوکیشن ایران فعالیت میکند مربوط به فردی به نام سجاد فاضلی است. این فرد معمولا مسابقات ورزشی را دنبال می کند اخبار آنها را می گذارد و به آنها ری اکشن نشان می دهد. از همین راه هم با توجه به اینکه از سال 1392 شروع به کار کرده است 49 هزار فالوور دارد و در حال پیشرفت است. البته جدیدا با توجه به اینکه حق کپی رایت را رعایت نکرده است یوتیوب به آن اخطار داده و ممکن است حذف شود.

یکی دیگر از برترین کانال های یوتیوب مربوط به یوتیوبر معروف میا پلیز یا کیمیا روانگر است. اون در سال 1390 توانسته رتبه برتر کنکور را بیاورد. اما انتخاب کرده که به سمت یوتیوبر بودن برود و در این راه هم موفق شده است. با داشتن 74.5 هزار فالوور کانال خوبی دارد و هر ویدیوی او بازدید زیادی میگیرد. در این کانال درباره مسائل مختلفی محتوا تولید میکند.

خودتان هم میتوانید بروید و کلی کانال های مختلف را ببینید. آنها را دنبال کنید و از مطالبشان استفاده کنید. البته معمولا کانال های پرطرفدار ترمحتوای بهتری تیز دارند به همین دلیل است که دنبال کننده بیشتری دارند. اگر میخواید بدانید چطور میتوانید بهتر از یوتیوب استفاده کنید  یا ویدیو ها را دانلود کنید به مقاله آموزش دانلود از یوتیوب سر بزنید.

کانال ترجمه و دوبله فیلم

احتمالا برایتان جالب باشد اگر بدانید 8امین کانال بزرگ فارسی زبان یوتیوب یک کانال ترجمه و دوبله است. این کانال با اسم عشق حرف حالیش نمیشه 54 هزار دنبال کننده دارد. این کانال به ترجمه و دوبله فیلمی به همین نام پرداخته و در حال انتشار قسمت های مختلف آن هست. باید بدانید که افراد زیادی روزانه این کانال را دنبال میکنند و قسمت های مختلف آن را می بینند.

دیگر کانال یوتیوب در دنیای زبانی فارسی که فیلم های دوبله و ترجمه شده در آن قرار می گیرد کانال تاینی موویز است. اگر فیلم باز باشید احتمالا تا به حال با تاینی مویز آشنا شده اید. این سایت پخش فیلم که فیلم های دوبله و ترجمه شده هم دارد یک کانال یوتوبی تشکیل داده. در کانال یوتیوب خود هم بعضی از فیلم های ترجمه و دوبله شده که کار تیم خودشان هست را قرار میدهد. البته احتمالا با توجه به قوانین جدید یوتیوب که در مورد کپی رایت بسیار سختگیر است این کانال هم بسته شود.

برای دوبله و یا ترجمه فیلم های انگلیسی میتوانید از سرویس های ویدابیا مانند ترجمه خودکار استفاده کنید. با این کار میتوانید دنبال کننده های بیشتری پیدا کنید. برای یادگیری کسب درآمد دلاری میتونید این مقاله را از وبلاگ ویدابیا بخوانید.

پلتفرم های ایرانی یوتیوب

در  ایران متاسفانه به دلیل تحریم ها و فیلترینگ شبکه هایی مانند یوتیوب، گروه های مختلفی اقدام به ساخت شبکه هایی مانند یوتیوب کرده اند که نوعی از یوتیوب فارسی اند. یکی از آنها سایت دیدئو است:

دیدئو

دیدئو سایتی است برای به اشتراک گذاری فیلم و ویدیو مانند یوتیوب. البته این سایت کاملا ایرانی بوده و با کنار هم قرار دادن فیلم های مختلف از سایت ها تونسته یک آرشیو کامل را داشته باشد. مثلا در قسمت یوتیوب شما میتوانید بدون نیاز به فیلتر شکن فیلم های یوتیوب را سرچ کرده و آنها را ببینید.

دیدئو از سایت های دیگر مانند تد هم تعداد زیادی ویدیو و فیلم دارد که میتوانید آنها را هم ببینید. تعداد بسیار زیاد دیگری فیلم و ویدیو را نیز میتونید آنجا ببینید.

آپارات

سایت دیگری که میتوانید در آن ویدیو های یوتیوب را ببینید آپارات است. در قوانین آپارات بارگذاری ویدیو های یوتیوب که تولید خود فرد نیستند تولید محتوا محسوب نمی شود. ولی بسیاری افراد اقدام به بارگذاری ویدیو های یوتیوب در آن می کنند.

البته شاید معروف شدن یوتیوب به عنوان یوتیوب فارسی دلیل دیگری نیز داشته باشد. اگر توانایی تولید محتوای ویدیویی را داشته باشید شما میتوانید در یوتیوب کسب درآمد کنید. البته آپارات هم هست که نسبتا قوانین سختگیرانه تری برای این موضوع دارد. به همین دلیل است که شناخته شدن شما به عنوان تولید کننده محتوا در آن کمی سخت است.

برای کسب درآمد از آپارات باید به 100 دنبال کننده و 4000 دقیقه بازدید ویدیو برسید. از آن به بعد می توانید پس از پخش تبلیغات بین ویدیوهایتان 50 درصد از درآمدی که آپارات از تبلیغ می گیرد را از پنل کاربریتان در یافت کنید. 

شاید برایتان جالب باشه که بدانید همانند ایران چین هم درگیر فیلترینگ است. در چین هم مانند ایران سایت هایی هستند که از این فرصت استفاده کرده و پلتفرم های این چنینی ساخته اند. البته با توجه به جمعیت بالای چین این سایت ها در آنجا از رونق بیشتری برخوردارند.

اصطلاح یوتیوب فارسی

یوتیوب فارسی اصطلاحی است که در بسیاری از مواقع استفاده می شود و رایج است. اگر این اصطلاح را شنیدید معمولا منظور یوتیوبر و کانال های فارسی زبان یوتیوب است. به تمام کانال های فارسی یوتیوب که به زبان فارسی محتوا تولید میکنند یوتیوب فارسی میگویند. البته همه افراد اینگونه نیستند ولی این اصطلاح رایج است.

حتی در شبکه های اجتماعی دیگر هم اصطلاحاتی مانند آن رایج است. بطور مثال در توییتر هم به توییت ها و کاربرانی که توییت های فارسی میزنند توییتر فارسی میگویند. البته اصطلاح توییتر فارسی بسیار پرکاربرد تر از یوتیوب فارسی است.

برای ثبت رای کلیک کنید
[مجموع: 1 میانگین: 5]
فاطمه آسیابان

فاطمه آسیابان

نظر خود را درباره این مقاله با ما به اشتراک بگذارید

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

میخوای از آخرین مقالاتمون با خبر بشی ؟

ایمیلتو در قسمت پایین وارد کن.