عنوان مقاله:

مقایسه یوتیوب و آپارات؛ درآمد از آپارات بهتر است یا یوتیوب؟

مقایسه یوتیوب و آپارات

حتماً شنیده‌اید که برخی آپارات را نسخه‌ی ایرانی یوتیوب معرفی می‌کنند اما در مقایسه یوتیوب و آپارات، شباهت‌ها و تفاوت‌هایی مشاهده می‌شود. در این مقاله ضمن این‌که به سوال «درآمد از آپارات بهتر است یا از یوتیوب؟» پاسخ می‌دهیم، مزایا و معایب این دو پلتفرم محبوب را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مقایسه‌ی مزایا و معایب یوتیوب و آپارات

برای مقایسه درآمد یوتیوب و آپارات ابتدا باید به بررسی مزایا و معایب این دو پلتفرم بپردازیم.

یوتیوب

یوتیوب از محبوب‌ترین پلتفرم‌های اشتراک محتوا است که به‌دلیل مزایای متعدد مورد توجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرد.

مزایای یوتیوب

یوتیوب مزایای فراوانی دارد که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

رایگان بودن

آپلود فیلم و اشتراک‌گذاری محتوا در یوتیوب رایگان است. بنابراین عدم پرداخت هزینه توسط کاربر باعث می‌شود که یوتیوب مخاطبان بیشتری بیاید و به یک رسانه‌ی اجتماعی پرکاربرد تبدیل شود.

ساده بودن اشتراک‌گذاری

استفاده از یوتیوب و اشتراک‌گذاری محتوا در آن آسان است. برای این کار، به هیچ آموزش یا مهارت فنی خاصی لازم نیست.

کسب درآمد

اشتراک ویدیو در یوتیوب می‌تواند راه خوبی برای کسب درآمد باشد. بسیاری از کسب‌وکارها جذب کانال‌هایی می‌شوند که بیننده‌های بیشتری دارند. برای تایید کانال به‌منظور درآمدزایی، از شروط لازم این است که در 12 ماه گذشته حداقل 1000 نفر شما را سابسکرایب کنند و 4000 ساعت واچ تایم (به‌معنی زمانی است که مخاطب به مشاهده‌ی ویدئو منتشر شده توسط شما اختصاص می‌دهد) برای شما به ثبت رسیده باشد.

ارتباطات وسیع

یوتیوب یکی از بهترین راه‌ها برای ارتباط با مردم در سراسر جهان است زیرا پس از گوگل، یوتیوب دومین سایت اجتماعی پربازدید است. این پلتفرم به مناطق دورافتاده دسترسی دارد و به اشتراک گذاری هر گونه محتوا کمک می‌کند.

معایب یوتیوب

از جمله مهم‌ترین معایب یوتیوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مناسب نبودن برخی از محتوا‌ها

اگرچه اکثر ویدئو‌ها در یوتیوب محتوای مناسبی دارند اما در این پلتفرم امکان سوء استفاده نیز وجود دارد. به‌همین دلیل استفاده از یوتیوب برای کودکان بدون نظارت والدین مناسب نیست.

استفاده جهت بدنام کردن

گاهی اوقات از این پلتفرم برای بدنام کردن دیگران نیز سوء‌استفاده می‌شود. این نوع ویدیو‌ها به‌راحتی در دسترس هستند و همچنین بازدیدهای بیشتری می‌گیرند و عمداً برای جذب مخاطب ساخته می‌شوند.

کسب درآمد دشوار

آپلود ویدیو و به اشتراک‌گذاری هر گونه محتوا در یوتیوب آسان است اما به‌دست آوردن مخاطب، راحت نیست. کمبود بازدید می‌تواند بر درآمدزایی تأثیر بگذارد.

ایجاد حواس‌پرتی

بیش از میلیون‌ها ویدیو در هر دقیقه در یوتیوب آپلود می‌شوند. بنابراین امکان ایجاد حواس‌پرتی در مخاطبان به‌دلیل تماشای بی‌رویه‌ی ویدیو‌ها، افزایش می‌یابد.

آپارات

در بهمن ماه 1389 سرویس‌های بین‌المللی جهت اشتراک ویدئو برای کاربران ایرانی مسدود شد. از آن زمان یک سرویس اشتراک ویدئویی ایرانی به‌نام آپارات، قدم به عرصه‌ی حیات گذاشت.

در حقیقت آپارات یک سایت با قابلیت اشتراک‌گذاری رایگان ویدئو است که از آن زمان تاکنون نقش یوتیوب را در ایران بر عهده دارد و راه زیادی را برای پیشرفت طی کرده است. این اپلیکیشن با حمایت بخش دولتی ایجاد و راه‌اندازی شد و سپس با حمایت مردم به‌تدریج پیشرفت کرد.

امروزه فیلیمو برای تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها‌ی ایرانی و خارجی در اختیار کاربران ایرانی قراردارد. به‌عبارتی در فضای وب امکان تماشای پخش زنده‌ی برنامه‌ها‌ی تلویزیونی، مسابقه‌ها، فیلم‌ها و سریال‌ها با امکان زیر‌نویس از طریق آپارات برای کاربران ایرانی وجود دارد. آپارات اکنون دارای رتبه ی 2 در ایران و 131 در جهان است. 

مزایای آپارات

آپارات دارای مزایای زیر است:

  • امکان کسب درآمد از آپارات با ایجاد کانال و بارگذاری ویدئوی دلخواه
  • توانایی دنبال کردن کانال‌های مورد علاقه و دنبال شدن
  • ترافیک اینترنتی نیم‌بها و دانلود رایگان
  • سرعت بالا و تماشای آنلاین برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی
  • امکان ایجاد، مشاهده‌ و ویرایش لایو
  • آپلود و تماشا‌ی آنلاین ویدئو‌ی دلخواه

معایب آپارات

هر چند آپارات یکی از پر‌طرفدار‌ترین سرویس‌های اشتراک‌گذاری و تماشای ویدئو است، اما معایبی هم دارد. باید دانست کسب درآمد از طریق آپارات و جذب مخاطب در هر صورت کار بسیار دشواری است. این کار نیاز به مهارت بالا و زحمت فراوان جهت تهیه و نشر محتوا دارد.

از طرفی در سیستم آپارات هیچ امتیازی به کاربران داده نمی‌شود. در حالی‌که کاربران تولید‌کننده‌های آپارات هستند هیچ سهمی در استفاده از درآمدهای آن که از تبلیغات حاصل می‌شود، ندارند.

آپارات یا یوتیوب؟ کدام برای درآمدزایی بهتر است؟

از آن‌جایی‌که امکان استفاده از یوتیوب در ایران با محدودیت‌های زیادی همراه است، در حال حاضر استفاده از آپارات در کشور آسان‌تر و در دسترس‌تر است. توجه داشته باشید برای کسب درآمد از طریق هر یک از این دو پلتفرم، بهتر است به فاکتور‌های زیر توجه کنید:

  • توانایی شما در تهیه‌ی محتوا و جذب مخاطب چقدر است؟
  • کشوری که در آن زندگی می‌کنید، کجاست؟
  • هزینه‌ای که برای درآمد‌زایی در نظر گرفته‌اید، چه میزان است؟
  • با ویژگی مخاطبانی که باید شما را دنبال کنند، تا چه حد آشنایید؟

سخن آخر:

برای درآمد‌زایی چه از یوتیوب استفاده شود چه از آپارات، باید در جذب مخاطب مهارت داشته باشید زیرا مخاطبان امروزی بسیار هشیار هستند و بهترین راه برای جذب آن‌ها استفاده از محتوای ویدئویی باکیفیت، کلام گرم، صمیمانه و صادقانه است.

اگر در مورد علاقه‌مندی‌هایتان ویدئو می‌سازید، اگر صاحب کسب‌و‌کار خانگی کوچکی هستید و می‌خواهید تا همه شما را بشناسند یا اگر مسئول ویدئومارکتینگ یک سازمان بزرگ هستید، بارگذاری ویدئو در آپارات یا یوتیوب می‌تواند کمک بسیاری به موفقیت شما کند. به‌طور خلاصه نمی‌توان استراتژی‌های توسعه‌ی بازاریابی دیجیتال را به یک پلتفرم محدود کرد و بهتر است در صورتی‌که امکان وجود دارد، از پلتفرم‌های معتبر استفاده نمود.

برای ثبت رای کلیک کنید
[مجموع: 3 میانگین: 4.3]
fathad azish

fathad azish

نظر خود را درباره این مقاله با ما به اشتراک بگذارید

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}

میخوای از آخرین مقالاتمون با خبر بشی ؟

ایمیلتو در قسمت پایین وارد کن.